kisah kami

kami satu keluarga yang kecil macam-macam ragam, gaya, setiap dugaan di tempoh bersama ,tiada rahsia, berdoa supaya jiwa kami tetap bersatu sehingga maut memisahkan kami. Amin.......

Search This Blog

Monday, August 17, 2009

Kenduri dah lepas, Ramadan dah nak tiba...


Kenduri dulu, hari ahad rumah aku kenduri tu memang rutin tahunan di rumah ku, kenduri arwah dan kenduri sambut bulan puasa. Kali nie aku buat makan tengah hari, semua makcik ku datang memasak termasuk nenek aku. Kenduri kali nie menu kami adalah:


  • Nasi Putih
  • Ayam masak lemak cilipadi
  • Daging Black Paper
  • Sulur Keladi masak sambal udang
  • Goreng sayur campur
  • Ikan goreng
  • sayur turi masak lemak putih
  • kuih talam, kuih tart nenas, dan tartlet buah.(aku bikin sendiri)

First sekali aku nak cakap yang aku berjaya buat tartlet nie. Semua orang cakap best. terima kasih Mak Lang blog, nanti aku pasti try biskut yang lain. PADA SESIAPA YANG NAK TEMPAH BOLEH CALL DI HP nie 0176533394, ely. Area melaka jer
Tepat jam 1200, kami panggil bekas ustaz aku sekolah rendah untuk bacakan doa, dah kurus aku tengok dia, Panjang umurnya dia baru lepas masukkan belon pada jantung sebab tersumbat, alhamdulillah dia sihat sekarang, semua pekerja aku di minta cuti supaya boleh joing kenduri tu. Aku ingatkan lauk tak habis, tapi sampai petang rupanya habis juga lauk pauk yang banyak tu...


Petang tu kami janji nak pergi tempah mak andam untuk Anak maklang, Kami semua pergi sampai ke tangga batu untuk cari mak andam tuu..... Nya.. @ Maknyah, rupanya, pakaian boleh tahan tapi solekan nya yang grand, mak su minta ERRA tu solekkan anak maklang. harap-harap dapat le sebab diani glamour sikit. Sampai hujan lebat giler pun tak perasan tengok dia punya baju-baju yang ada kat butik tu. Bakal adik ipar aku pun ikut untuk tengok baju yang nak di pakai sewaktu bertandang kat rumah aku nanti. Habis magrib baru kami balik sebab hujan kuat sangat. Nina bawa kereta pun slow jer.......


Malam tu, mak dan busu bawa maklang gi jumpa gagak @ Pakcik hassan untuk tempahan nasi beriani pada majlis tu, Pakcik ni kalau bab masak nasi beriani yang paling sedap semelaka. kalau tak caya cari dia kat masjid tengkera, sebab ruamah dia belakang masjid jer... aku guarantee pasti enaknya. takkan nyesal punya....

Hari nie le aku penat sikit, pagi-pagi lagi aku dah gi hantar acik kat Poli, balik jer rumah apalagi kemas rumah bermula. Aku ngan mak jer yang kemas barang kenduri semalam. Petang tadi aku gi tempah kuih keras dan kuih belanda kat nenek busu bukit duyung. untuk raya....puasa blum lagi dah nak raya. Kali nie aku dah cakap ngan Abg nak beli baju awal-awal sikit kan nie musim H1n1 macam mana nak beli time bulan ramadan, sesak bahaya nak bawa budak kecil time tu.....jadi mungkin minggu ni anak-anak ku dah ada baju raya.....

Lagi 4 hari, bulan Ramadan akan tiba, bulan ni lah yang paling memenatkan, mama niaga full day kecuali hari Rabu dan Ahad jer... Aku dan mama kan niaga kuih basah unntuk berbuka puasa. Kalau nak rasa Popia Basah paling enak carilah kami, Kami niaga d pasar malam bukit baru, ujung pasir, ayer molek, telok mas(kilang) dan Taman bukit katil. Macam-macam ada singgah le membeli belah... Waktu siang aku niaga dan malam terawih, bilalah ada masa nak beli baju raya.Tema kami tahun nie oren, supaya tahun hadapan kami leh pakai buat angah kahwin. manalah aku nak cari baju sedondon nie. ........Selaloonya aku tempah, tukang jahit buat hal lak.... tiba-tiba nak tukar bidang nak niaga pasar lak...... Aduh pening kepala ku...



.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.